Aquarelleren lijkt makkelijk, toch is het de moeilijkste schildertechniek. Een goede aquarel ziet eruit of hij met het grootste gemak is geschilderd. Het vereist echter veel concentratie en een trefzekere hand. Het is in de aquarel techniek moeilijk het licht/donker contrast te beheersen.
Dit in tegenstelling bij olie- en acryl verf, waar naderhand de witte delen opgezet kunnen worden, voor het hoogste licht.
Ook is het zaak dat de kleuren van de aquarelverf goed gemengd worden, om vuile kleuren te vermijden.
Zie pagina kleuren mengen.
Bij het aquarelleren werkt men vaak nat-op-droog van licht naar donker, waarbij steeds meer pigment toegevoegd wordt.
Men begint bij de uit te sparen witte partijen en gaat dan steeds verder in de richting van de schaduwpartijen. Dit maakt het uiterst lastig vooraf te bepalen of de kleur tonen wel correct zijn afgestemd. Daarbij leidt het al snel tot een weinig spontane en wat vlekkerige tekenachtige stijl. Er bestaan verschillende methoden deze moeilijkheid te omzeilen. In de 19e eeuw gebruikte men meestal dekkend gouache om het hoogste wit aan te brengen. Nog steeds hebben veel verf kisten een tube wit (Chineeswit of acrylwit) om de aquarelverf dekkend te maken. In feite past men dan een gemengde techniek toe. Tegenwoordig maakt men gebruik van afdek middelen om de lichte partijen te beschermen. (masking fluid)
Men kan ook achteraf met een harde kwast of een spons de donkere partijen wat “oplichten”. Dit verlangt een stevige kwaliteit papier, anders gaat u dwars door het papier heen.
Een andere methode is de nat-in-nat techniek. Bij deze methode wordt met aquarel verf op nat aquarel papier
geschilderd. Eerst schetst u licht voor op papier, daarna maakt u het papier nat en daarop komt de natte vaak onverdunde waterverf. Zo maakt u een eerste opzet, als deze naar tevredenheid is moet de verf gedroogd worden en daarna kunt u de aquarel verder opbouwen. Deze techniek is moeilijker dan de nat-op-droog techniek, omdat de verf vaak onverwachte wendingen neemt.
Dit is een zeer boeiende schildertechniek. Het lijkt vaak of u maar iets doet, maar dat is niet zo, van te voren moet u een plan van aanpak hebben om de verf nog enigszins in de hand te houden. Deze techniek levert sferische, doorschijnende aquarellen op.
Deze techniek wordt ook vaak therapeutisch gebruikt, als zeer rustgevend. Bij de ‘nat-nat’ techniek’ speelt het water-element een belangrijke rol. De kleuren worden, glanzend in het vocht, het meest in zijn essentie beleefd. Kleuren werken in op ons gevoel. Therapeutisch is dat juist van belang.
Wilt u nog meer informatie over aquarelleren, bezoek dan de site aquarelleren voor beginners.nl deze site staat vol met tips en wetenswaardigheden.